Polarkakor

1
Polarkakor 14-16st
50 g jäst
5 dl mjölk
75 g rumsvarmt smör
¾ dl ljus sirap
1 ½ tsk salt
6 dl rågsikt
4–6 dl mjöl

GÖR SÅ HÄR
1. Smula ner jästen i en bunke och lös upp den med mjölken. Tillsätt smör, sirap, salt, rågsikt och mjöl lite i taget. Knåda ihop allt till en smidig deg. Låt degen jäsa under bakduk i 50–60 min.
2. Kavla ut degen på ett mjölat bakbord, ca 1 cm tjock. Kavla sista varvet med en kruskavel eller nagga tätt med en gaffel.
3. Stansa ut rundlar, ca 13–14 cm i diameter.
4. Lägg rundlarna på en plåt med bakplåtspapper. Låt dem jäsa under bakduk i ca 30 min. Sätt ugnen på 250 grader.
5. Grädda bröden mitt i ugnen i 6–9 min. Låt dem svalna under duk.

Övrigt: Jag mätte aldrig vetemjölet. Jag brukar gå på måfå där. Inte för lös men inte för kladdig. Men vill hellre ha degen liiite kladdig än för torr. Gillar konsistensen när den ser kladdig ut men inte kladdar av sig när man känner på den.

2.png

Leave a comment